Letošní Jinín ukázal, jak může být motokros tvrdým sportem. Představte si, že už na startu máte tepovou frekvenci kolem 130 tepů za minutu (běžná je 80 tepů), všude kolem vás burácí dalších 39 vytočených motorů a je neuvěřitelné vedro. Jakmile spadne žebřík, tep se vyšvihne až ke dvoustovce a v tomto stavu, vydržte 30 minut plus dvě kola při teplotách 34°C. Do toho ještě přidejte prach, pot, odletující kameny, přemýšlení nad soupeři, nad výběrem stopy, nutnost dokonalé koordinace. No není motokros krásným a náročným sportem?
Tuto neděli přivítal Jinín mistrovství republiky v motokrosu po tříleté pauze, ve které už tak vynikající areál vyrostl do světových rozměrů. Pořadatelé připravili inovovanou trať dokonale, a mezi jezdci byla slyšet jen chvála. Sami činovníci byli překvapeni, jak pořadatelé během dne zvládali trať ukropit a téměř nenabrat zpoždění harmonogramu.
Kvalifikace
Jako první do teplého rána vyrazili junioři na 85tkách, ti se ve „velkém“ mistráku ukázali podruhé. V kvalifikaci si nedarovali ani metr a nakonec nejrychlejším byl Šimon Jošt, o pouhých 0,01s před Martinem Vondráškem , který se na toto místo vyhoupl až v posledním kole. Třetí byl lídr šampionátu Petr Polák. Tito tři jezdci mají mnohem větší rychlost než ostatní a čtvrtému Jiřímu Matějcovi již nadělili 2,2 s.
V MX2 se bohužel na startu neobjevil Matthias Walkner, který si v úterý při tréninku nalomil kůstku v ruce. MXdvojkaři jedou opravdu velké tempo, čas vítěze by stačil na čtvrté místo v MX1, což jen dokazuje jezdeckou úroveň této třídy. Vítězem byl Sulivan Jaulin, ale neměl to jednoduché. Velmi dlouho okupoval první pozici Vašek Kovář s časem, který nemohl nikdo překonat. Až v posledních minutách se Jaulin našel a Kováře překonal o 0,7 s. Třetí se nakonec kousnul Marek Sukup, poté, co po celou kvalifikaci figuroval na sedmém místě. Bence Szvoboda byl až čtvrtý. Stále častěji o sobě dává vědět Martin Finěk. Ten se zpočátku kvalifikace pohyboval na předních pozicích, ale s postupem času byl odsunut na páté místo.
V MX1 to vypadalo na další sólo pro jezdce Buksa/Ados KTM týmu. První byl Florent Richier, druhý Martin Michek. Michek už byl blízko času Richiera, pouhou jednu setinu, pak ale Francouz porychlil a odskočil na vteřinový rozdíl. Francouzova síla byla v technické pasáži na proskakováních, nově vybudovaných vlnách, tam byl opravdu velmi silný. Třetímu Frantovi Smolovi oba nadělili 1,6 s. Škoda, že do tohoto souboje nemohl promluvit Petr Smítka, který jel o víkendu německý seriál ADAC.
85ccm
Junioři jedou letos opravdu mnoho závodů. Mají šest svých a ještě dva připojené k „velkému“ mistráku. Jezdí zde stabilně kolem 20 jezdců a tempo závodu většinou udává trojice Vondrášek, Polák a Jošt. Ostatní se jim ale snaží zdatně sekundovat a každým závodem jsou těmto třem blíž. Zajímavá situace nastala v první jízdě, kde měli dva ze tří favoritů problém. Petru Polákovi na startu stávkovala motorka a nechtěla se do jinínského kopce rozjet. To otevřelo dveře Šimonu Joštovi, který vyrazil první, následován Romanem Malihou a Martinem Vondráškem. Maliha chvíli Jošta stíhal, ale pak dle očekávání nastoupil Vondrášek a Malihu předjel. Mezitím měl Jošt už nepatrný náskok, který do cíle už jen navyšoval. Diváci fandili Petru Polákovi, tomu bohužel motorka opravdu nejela a kopec u startu vždy jen tak tak vyjel . Nakonec svoji stíhací jízdu dotáhl na 15. místo. Již to vypadalo na klidný konec jízdy, ale o zdramatizování se postaral Martin Vondrášek. V poslední zatáčce upadl a ve snaze neztratit pozici pak ještě vyjel z trati. Na tento moment zareagoval Maliha a dojel jako druhý. Třetí místo spadlo do klína Jiřímu Matějcovi, Vondrášek byl až čtvrtý.
Druhá jízda opět překvapila. Za žebříkem zůstal zaseknutý jeden z favoritů – Martin Vondrášek. Tím byla volná cesta pro Poláka, Jošta a další. Polák se po prvním kole ujal vedení, ale ve druhém ho na proskakovácích bez větších problémů překonal Jošt a ujal se vedení, které do konce jízdy nepustil. Druhý v poklidu projel cílem Polák, takže jediný, kdo si opravdu zazávodil, byl Maliha. Ten se po nevydařeném startu propracovával vpřed a nakonec to stihl na krásné třetí místo.
MX2
Jízdu nejlépe odpálil Bence Szvoboda, který si chtěl spravit chuť z kvalifikace. V první zatáčce ale lehce kolidoval Sulivan Jaulin s Vaškem Kovářem a toho využil Marek Sukup, který se protáhl na druhé místo. Ne však na dlouho. Na proskakovácích ho hned překonal Jaulin a uháněl za Szvobodou. Szvoboda s Jaulinem jeli v obrovském tempu, nikdo jim nebyl schopný stačit. Jaulin svojí plynulou jízdou tlačil na Szvobodu, který plynem opravdu nešetřil a měl omezovač snad všude. Agresivní styl jízdy mu ale nepomohl a ve třetím kole ho Jaulin profesorsky předjel. Szvoboda se ještě chvíli snažil Jaulina stíhat, ale to se mu dařilo pouze pár kol.
Situace za nimi se nevyvíjela dobře pro Sukupa. Na něj zle dotíral Kovář, Finěk a Krč. Kovář také ve třetím kole na Sukupa zaútočil a předjel ho. Kováře však potkala smůla a někde v zadní části trati zachyboval, upadl a propadl se až na 10. místo. Události nabraly spád ve dvanáctém kole, kde bohužel letos už podruhé odešla Szvobodovi technika. Nyní se jednalo o blíže nespecifikovanou závadu motoru, zkrátka motorce se již dál nechtělo. Pořadí v cíli prvního závodu tedy bylo Jaulin, Sukup a skvěle jedoucí Finěk.
Druhá runda byla pastvou pro české fanoušky . Nejrychleji se na startu zorientoval Vašek Kovář a než se soupeři vzpamatovali, ujel všem o jednu zatáčku. Tento náskok mu vydržel poměrně dlouho, pak ho ale dohnal a předjel Jaulin. Už to vypadalo, že je opět rozhodnuto, ale počasí hrálo do karet Kovářovi. Jaulin v děsivém horku neudržel tempo a začal zvolňovat. Kovář neváhal, situace využil a převzal otěže závodu zpět do svých rukou. Jaulin pak zvolnil natolik, že ho předjel i třetí Szvoboda a měl velké štěstí, že Milan Špičák na čtvrtém místě už neměl dostatek času. Vašek Kovář vyhrál svoji první rozjížďku, druhý byl Szvoboda a třetí Jaulin. Marek Sukup tuto jízdu také neudýchal a dojel až sedmý.
MX1
Start první jízdy byl zpočátku vzhůru nohama. Staří lišáci to mlaďasům pěkně natřeli, když do kopce po startu jako první vyletěl Petr Bartoš. Za první zatáčkou se ale už pořadí vystříbřilo, byl tam Franta Smola první, druhý Bartoš, třetí Michal Kadleček. Až pak se někde pohyboval Florent Richier a Martin Michek. Smola této situace okamžitě využil a začínal si vyjíždět náskok. Ten po druhém kole činil už 7 vteřin. Bartoš v tomto kole upadl a šance na dobrý výsledek byla ta tam. Kadleček ani moc neprotestoval, když ho předjel nejdříve Richier a pak Michek. Od tohoto momentu byl už závod honem na Smolu a všichni byli zvědaví, jestli Richier dokáže Smolu dojet. Richier byl o něco rychlejší a vypadalo to, že to dokáže. Dokázal to v osmém kole, kdy ho dojel a bez problému předjel. Michek měl trochu větší ztrátu a Smolu se mu podařilo překonat až koncem 13. kola. Následně to chvíli vypadalo, že by Michek mohl dojet i Richiera, ale při pohledu na časy bylo jasné, že pokud Richier nezachybuje, tak vyhraje. Žádná nepředvídatelná situace již nenastala a Richier si s tlesknutím nohama nad řídítky proskočil cílem na prvním místě, Michekbyl druhý a Smola v klidu třetí.
Start do druhé jízdy proběhl podle papírových předpokladů. První byl Michek, druhý Richier a na třetím místě Martin Kohút. Smolovi se tentokrát start moc nevydařil a byl až kolem osmého místa. Rychle si však našel cestu vpřed a na chvíli zakotvil na pátém místě za Romančíkem. Na Járovi Romančíkovi je v poslední době vidět jezdecká pohoda a uvolněnost, a v Jiníně by se mu mohl udělit i titul za jeden z nejhezčích scrubů na jinínské lavici. Na Smolu ovšem Romančíkovy scruby neudělaly žádný dojem a Romančíka ve druhém kole předjel. Pak měl na dostřel Kohúta, který se konečně vrátil po zranění, Smolovi to také netrvalo dlouho a přes Kohúta se dostal. Ale to byla poslední pozice, kterou Smola získal, Michek a Richier už byli pryč. Mezi těmito dvěma to následně začalo vřít. Richier měl na Michka větší ztrátu a nebylo jasné, zda ho dokáže stáhnout. Nebyl by to ale Richier, kdyby se o to alespoň nepokusil. Pár kol mu to trvalo, avšak nakonec ho dojel a v desátém kole si na proskakováky najel zvenku, neuvěřitelně rychle na nich změnil rytmus a dostal se těsně vedle Michka. Oba pak jeli dragster závod kolem depa mechaniků o to, kdo první bude na jinínské lavici. Dorazili tam oba současně, avšak Richier tento skok zascruboval, tak jak on umí, a díky tomu Michka ve skoku předjel. Po tomto rozhodujícím manévru se už nic nezměnilo, závod vyhrál Richier před Michkem a Smolou.
Jinín přinesl zajímavé momenty z hlediska vývoje celého šampionátu, na další dramata se můžeme těšit na předposledním závodě seriálu 17.8. v Petrovicích u Karviné.
Výsledky:
85ccm
1. jízda:
1. Jošt Šimon KTM
2. Maliha Roman KTM
3. Matějec Jiří KTM
4. Vondrášek Martin KTM
5. Dušek Adam KTM
2. jízda
1. Jošt Šimon KTM
2. Polák Petr KTM
3. Maliha Roman KTM
4. Šturma Milan KTM
5. Švábenský Luděk KTM
Průběžné pořadí 6 z 8 závodů:
1. Polák Petr 255b.
2. Jošt Šimon 241b.
3. Maliha Roman 190b.
4. Vondrášek Martin 178b.
5. Posluch Jozef 167b.
MX2
1. jízda:
1. Jaulin Sulivan KTM
2. Sukup Marek KTM
3. Finěk Martin KTM
4. Krč Martin KTM
5. Hugyecz Erik Yamaha
2. jízda:
1. Kovář Václav KTM
2. Szvoboda Bence KTM
3. Jaulin Sulivan KTM
4. Špičák Milan Honda
5. Weschta Rudolf Suzuki
Průběžné pořadí:
1. Jaulin Sulivan 192b.
2. Sukup Marek 146b.
3. Kovář Václav 137b.
4. Szvoboda Bence 131b.
5. Finěk Martin 115b.
MX1
1. jízda:
1. Richier Florent KTM
2. Michek Martin KTM
3. Smola František KTM
4. Romančík Jaromír Suzuki
5. Kohút Martin KTM
2. jízda:
1. Richier Florent KTM
2. Michek Martin KTM
3. Smola František KTM
4. Kohút Martin KTM
5. Romančík Jaromír Suzuki
Průběžné pořadí:
1. Richier Florent 189b.
2. Michek Martin 182b.
3. Smola František 139b.
4. Čepelák Jiří 122b.
5. Smítka Petr 117b.